Keramik

Fundamentet for keramik er kendskabet til materialer og tekniker.

Derfor bliver du undervist i langt de fleste formgivningsteknikker, såsom drejning, pladeteknik, kvætsning og extruding, ligesom du får undervisning i dekoration, glasur og brændinger, både på praktisk og teoretisk plan.

Desto større viden og erfaring, du har med keramikken, desto større frihed får du til at udvikle dit helt eget kunstneriske udtryk. Den æstetiske dimension er allestedsnærværende og arbejdet i værkstedet øger din formforståelse. Du lærer at se, analysere og fortolke forskellige keramiske udtryk/objekter.

Et keramikværksted med hygge og faglighed

Odder Højskoles keramikværksted emmer af hygge og er samtidig et perfekt sted for kunstnerisk frembringelse. Vi råder over to el-ovne, som du lærer at fylde og tømme. Du møder de forskellige brændingsmetoder: Fra udendørs rakubrænding med skinnende, unikke eller matte og ustyrlige glasurer til de mere kontrollerbare glasurer i el-ovnene.

Keramik er faget, du aldrig bliver helt færdig med. Rustet med eventyrlyst begiver vi os sammen ind i lerets verden. Her venter en række valg og muligheder på dig og det er en af kunstens mest spændende rejser, du foretager fra du står med det uæltede ler i hånden, til du spændt åbner ovnen for at se det færdige resultat af brændingen.

Et fag for alle

Keramik på Odder Højskole er for alle. Både for nybegynderen og den garvede, der trænger til ny inspiration. Undervisningen indeholder refleksion, ekskursioner og en indføring i, hvad der foregår på den keramiske scene lige nu. Netop derfor gør vi meget ud af at samarbejde med det keramiske miljø i hele landet. Kort sagt, vi tager keramikken seriøst, men nyder samtidig de hyggelige rammer og de spændende samtaler, et lunt hyggeligt værksted, indeholder.

Synes du, at Keramik lyder spændende? Så vil du sikkert også synes godt om vores andre kreative fag. På Odder Højskole kan du kaste dig over fag som Analogt Fotografi og Film- og Tv-produktion.

Se flere fag på Designskolen her