Den gyldne Grundtvig: Highlander tog elever og lærere med storm
Odder Højskole fik igangsat en Tour de Danmark med fokus på demokratiudvikling, da det verdenskendte Highlander fra USA fik overrakt prisen Den Gyldne Grundtvig i maj 2024. Over 10 dage holdt gæsterne oplæg, workshops og deltog i debatter, interview og arrangementer over hele landet.
Vi arbejder for at unge mennesker bliver livsoplyste og får stærk demokratisk dannelse. Vi er overbeviste om, at oplysningen skal foregå i et internationalt miljø – og så er vi nysgerrige efter at finde ud af, hvordan vi kan arbejde med den brede almene dannelse på flere måder end med ord og bogstaver. Det er Ingeborg Svennevig, forstander på Odder Højskole og den primære drivkraft bag Highlanders store Danmarks-tour, der fortæller – da hun bliver spurgt om, hvorfor hun har sørget for, at Highlander kommer rundt i store dele af Danmark.
”Mit håb er, at Highlander kan inspirere alle os på Odder Højskole! Men Highlanders budskab og historie er så spændende, at jeg syntes, at flere i den danske højskolebevægelse skulle have tilbud om et besøg. Highlander viser os en helt anden form for hands-on læring via de metoder, de bruger, og at et demokrati ikke er en selvfølgelighed, men noget vi skal være bange for at miste,” siger hun.
Den gyldne Grundtvig fik Highlander til Danmark
Kulturprisen Den Gyldne Grundtvig uddeles hvert år og er indstiftet af Odder Højskoles Elevforening. Egentlig fik Highlander prisen i 2019, men pandemien satte en stopper for rejsen til Europa og derfor blev den først overrakt i foråret 2024, og via midler fra Højskolernes Folkeoplysningspulje lykkedes det at udvide besøget til meget mere end blot en prisoverrækkelse. Det blev til workshop, oplæg og debat på både Løgumkloster Højskole, Rude Højskole, Roskilde Festival Højskole, Vartov og på Biblioteket i Aarhus, DOKK1 og flere interviews til medier.
Det var Ash-Lee Henderson og Allyn Maxfield-Steele, der deler ledelsen på Highlander Education and Research Center, der repræsenterede Highlander under besøget. Highlander er oprindelig etableret i 1932 som en højskole efter dansk forbillede. Skolen blev rammen om en stor del af den amerikanske borgerrettigheds-bevægelse, hvor Martin Luther King, Rosa Parks, Pete Segers m.fl. var medskabere af sociale forandringer. Det arbejde som blev igangsat i 1930’erne er fortsat uafbrudt op til i dag. Highlander arbejder stadigvæk for et samfund, hvor alle har lige rettigheder, lige muligheder og personlig frihed. Næsten klassisk grundtvigianisme. Allyn Maxfield-Steele ser den fælles historie med Danmark som et aktiv.
”Vi er meget ydmyge over modtagelsen af prisen Den Gyldne Grundtvig. Det gav os mulighed for at få kontakt på en dybere måde ikke kun med højskolen i Odder, men også med forskellige undervisere, studerende og borgere i Danmark – så vi kan tale om verdens problemer, synge og lære sammen, så vi kan løse problemerne,” siger Allyn Maxfield-Steele.
Ytringsfrihed, demokrati og ansvar
På Odder Højskole holdt de to direktører workshop for lærere og elever. Her handlede det blandt andet om fascisme, demokrati og hvem, der ejer jord og værdier, der hvor de unge er vokset op – og ikke mindst hvilken betydning det har for lokalsamfundet. For Ingeborg Svennevig, der oprindelig er uddannet antropolog, var det meningsfuldt at præsentere eleverne for oplevelsen af, at de reelt kan få indflydelse.
”Hvilken samfundsborger, skal du være? Hvad er det, ”vi” kan forlange af dig, for at det gode skal vinde og det onde skal tabe? For det ønsker vi jo alle sammen,” spørger Ingeborg Svennevig.
Det er Allyn Maxfield-Steele, der kaster dilemmaer ud til diskussion.
”Der hvor jeg kommer fra, er der en lastbilfabrik, der er ejet af tyskere. Jeg ved ikke, hvem de er, men jeg ved, at de driver vandforsyningen i det område, hvor jeg bor. De har lyset tændt 24/7, så når det sner, ligner det Mars fordi lyset fra fabrikken lyser hele byen op. Du kan gå ud ved midnat og alt er badet i et rødt lys. Det er det, jeg ved, om at eje jord,” siger han.
Og Allyn Maxfield-Steele spørger:
”– hvem ejer jorden, der hvor I er vokset op? Hvem er den dominerende økonomiske aktør og den primære arbejdsgiver?”
For elever og undervisere bliver det til en diskussion af, hvem der egentlig er de ”onde” og de ”gode”. Det bliver til fortællinger om lokalsamfund præget af dominerende is-fabrikker, store godser/landbrug, legetøjsfabrikanter og om bilindustrien. I fælles dialog bliver det klart, at demokratiet i lokalsamfundene nogle steder er sat mere eller mindre ud af spil. Og de unge giver udtryk for, at dér – i mit lokale område – der kan jeg godt påvirke tingenes tilstand.
Spor af Grundtvig
Blandt deltagerne til workshoppen på Odder Højskole var Jakob Kvist, der kommer fra Gladsaxe og er elev på Odder Højskole i forårssemesteret 2024.
”Deres meget eksplosive måde at snakke om demokrati på er en god metode. I stedet for en kedelig lektion så fik de interessen frem i os. Det var godt at få nogle flere følelser med og få aktiveret vores kampgejst – så vi selv kommer til at tænke over, hvad et demokrati er,” siger Jakob Kvist.
Sammen med ham er Frida Lyck fra Brønshøj. Hun er overrasket over alt den energi, som gæsterne fra Highlander trådte ind i rummet med.
”Man vidste bare, at nu skal der ske noget! De fik os til at synge og gik med det samme i dialog med os og fik os til at forstå problemerne og se demokratiet på en ny måde. Vi hører så meget om USA og voter suppression. Måske så meget at vi næsten ikke hører det. Men der er rent faktisk mennesker, der oplever det – det glemmer man nogle gange,” siger hun.
Frida Lyck så gerne, at nogle af Highlanders metoder blev taget i brug på Odder Højskole.
”Det er spændende, at højskoleaspektet og grundtvigianismen kan bruges til et større formål. Her i Danmark er vi meget til hygge, vi kunne godt bruge det til noget lidt større,” siger hun.